SŁOWNIK TERMINÓW
Tygodniki lokalne – to wydawane na terenie gminy, powiatu lub kilku sąsiadujących ze sobą powiatów niezależne gazety informacyjne koncentrujące się na wydarzeniach o zasięgu lokalnym. Ukazują się w tradycyjnej formie papierowej i są sprzedawane we własnej sieci punktów kolportażu lub za pośrednictwem firm kolporterskich. Ich wydawcami są lokalni przedsiębiorcy mediowi lub spółdzielnie dziennikarskie. Gazety te nie korzystają z dotacji publicznych, są finansowane z przychodów uzyskanych ze sprzedaży egzemplarzowej i ze sprzedaży powierzchni reklamowej.
Gazety samorządowe – to podobnie jak tygodniki lokalne, papierowe gazety koncentrujące się na wydarzeniach lokalnych, jednak ich wydawcą jest urząd gminy lub samorządowa jednostka organizacyjna zależna od władz lokalnych np. gminny ośrodek kultury. Gazety te są finansowane lub dofinansowane ze środków publicznych, często są rozprowadzane bezpłatnie. Ukazują się z różną częstotliwością, rzadko jako tygodniki, najczęściej są to miesięczniki. Zgodnie z orzeczeniami RIO, mają zakaz zamieszczania płatnych reklam i ogłoszeń.
Bezpłatne gazety lokalne – to gazety papierowe o zasięgu lokalnym, których główną misją jest rozpowszechnianie przekazów komercyjnych opłaconych przez ogłoszeniodawców i reklamodawców. Treści informacyjne mają w nich charakter wtórny, choć bardzo często są to materiały dziennikarskie. W takich gazetach dominują treści reklamowe i ogłoszenia. Są rozprowadzane bezpłatnie.
Prasa bulwarowa – to wydawnictwa tradycyjne, papierowe, o różnej częstotliwości ukazywania się – od dziennika po miesięcznik – najczęściej bogato ilustrowane, które koncentrują się na sensacyjnej prezentacji treści. Wiarygodność treści często jest wątpliwa, trudna do weryfikacji.
Prasa regionalna – to płatne dzienniki o zasięgu jednego województwa (regionu) wydawane w formie papierowej w miastach wojewódzkich. Są sprzedawane w całym regionie (województwie), jednak największą dystrybucję mają w mieście ukazywania się.
Prasa ogólnopolska – to dzienniki (ukazują się co najmniej 5 razy w tygodniu) i tygodniki informacyjne o zasięgu krajowym sprzedawane w dużych sieciach kolporterskich dość często także w prenumeracie.
Prasa branżowa – to zazwyczaj miesięczniki poświęcone konkretnym, bardzo fachowym zagadnieniem, najczęściej płatne, chyba, że ich wydawanie jest finansowane ze składek członkowskich w organizacjach branżowych, wówczas trafiają do wszystkich członków bezpłatnie.
Media lokalne – prasa, radio, telewizja i informacyjne portale internetowe o zasięgu lokalnym – miasta, gminy, powiatu, nie więcej niż kilku sąsiadujących ze sobą powiatów.
Media regionalne – prasa, radio, telewizja i informacyjne portale internetowe o zasięgu wojewódzkim (regionalnym).
Media ogólnopolskie – prasa, radio, telewizja i informacyjne portale internetowe o zasięgu ogólnopolskim.
Czytelnictwo – empiryczny pomiar audytorium danego tytułu prasowego celem ustalenia najbardziej prawdopodobnej grupy jego odbiorców. Badania prowadzi się w celu pokazania reklamodawcom do kogo mogą dotrzeć za pośrednictwem danego tytułu. Odpowiednikiem czytelnictwa w przypadku telewizji jest oglądalność, a w przypadku radia – słuchalność.
Koszty dotarcia – przelicznik obowiązujący na rynku mediów, umowny wyznacznik opłacalności kampanii reklamowej jeszcze przed jej uruchomieniem. Koszty dotarcia podaje się najczęściej jako wskaźnik CPT (cost per thousand). Jeśli dana gazeta jest czytana przez 50 tys. osób (wielkość czytelnictwa poznajemy z niezależnego badania audytorium prowadzonego przez instytut demoskopowy) a koszt zakupu jednej strony reklamy w tej gazecie wynosi 1 tys. zł, to koszt dotarcia do tysiąca osób (CPT) wynosi 20 zł (1000/50=20 zł). Wskaźnik ten pozwala porównywać oferty cenowe różnych wydawców.